RISE to the Challenge – Climbing Mount Meru

Lotti Atherton-Tessel
Qr
van totaal € 7.000 (108%)

Please scroll down for an English translation

Lieve familie, vrienden, collega’s, bekenden en onbekenden. Welkom op mijn actiepagina voor de Mount Meru Challenge.

In maart 2020 beklim ik met een groep van 20 mensen Mount Meru in Tanzania, een vulkaan van 4.566 meter hoogte. Een geweldige fysieke uitdaging én sponsorchallenge waarbij wij samen geld proberen op te halen voor het RISE-programma van VSO. Met deze steun verbeteren we de leefomstandigheden van 650 kansarme gezinnen in Kagera, Noordwest Tanzania. Door de families te ondersteunen met voedselzekerheid en een inkomen, kunnen meer kinderen dankzij een goede thuisbasis naar school.

Naar grote hoogte

De klim dat wordt mijn uitdaging. Een heupoperatie in 2015 en vele jaren van revalideren hebben mij in het sporten beperkt: mijn passies hardlopen en dansen lukken helaas niet meer. Maar zomers met mijn gezin in de bergen wandelen blijkt een helende werking te hebben. Ik ervaar dan kracht en minder pijn. De beklimming van Mount Meru ga ik daarom ook met veel enthousiasme en vertrouwen aan. Dit kan ik!

In 5 dagen beklim ik met het team deze indrukwekkende vulkaan, de kleine ‘zus’ van de nabij gelegen Kilimanjaro. Het schijnt ‘adembenemend’ te zijn, het uitzicht op de top bij zonsopkomst. Natuurlijk wil ik dit bereiken en zal daarom de komende maanden intensief trainen om mijn persoonlijke challenge te kunnen volbrengen.

Toegang tot voedsel, onderwijs en kennis

En hoe geweldig is het vervolgens om het RISE-project te mogen bezoeken, om zo te zien en ervaren waar wij dit samen allemaal voor doen. Ik laat gedurende de challenge mijn gezin, mijn kinderen achter, die in Nederland gelukkig aan niets te kort komen. Zij kunnen naar school gaan, sporten, spelen en zich vrij ontwikkelen tot wie ze willen zijn. Die kans die zij krijgen is er helaas niet voor zoveel kinderen uit gezinnen die het minder hebben getroffen, zoals in Tanzania. Gezinnen die getroffen zijn door ernstige ziekten als AIDS, of een kind met een handicap, waar ondervoeding heerst en een moeder er alleen voorstaat. Ik klim voor een gezonde en kansrijke toekomst voor hen!

Help je mee?

Help jij ook mee om deze geweldige challenge tot een succes te maken? Zelf draag ik natuurlijk ook bij, zoals in mijn eigen reiskosten en een belangrijke projectbijdrage. Kan ik ook op jouw steun rekenen? Bedankt voor je bijdrage!

Zo werkt VSO

VSO staat voor Voluntary Service Overseas. VSO strijdt voor een wereld met gelijke kansen en rechten voor iedereen. Om dit te bereiken leidt VSO mensen op om armoede in landen in Afrika en Azië te bestrijden. Wij verbinden met onze 'Volunteering for development' vakexperts en professionals aan mensen uit de lokale gemeenschap. Vrijwilligers worden getraind om als changemakers van mens tot mens kennis en expertise te delen. Niet op afstand, maar midden in het echte leven dáár. Dit maakt VSO uniek in haar aanpak!

Dear family, friends, colleagues, acquaintances and everybody out there! Welcome to my promotion page for the Mount Meru Challenge.

In March next year, as part of a team of 20 fundraisers I will attempt to climb the 4,566m high volcano Mount Meru. For me this represents an enormous physical challenge. It is also a once in a lifetime opportunity to raise money and deliver it wholly and directly into a program that I believe tackles poverty in the most effective way possible.

The RISE program from VSO will use all funds raised to improve the living conditions of 650 underprivileged families in Kagera in northwestern Tanzania. By establishing a sustainable support programme to provide food security and income, every future generation of children can go to school and break the poverty cycle in the region once and for all.

To reach great heights

The climb is my physical challenge. After a hip operation in 2015 and many years of rehabilitation I have had to face the fact that I can no longer take part in the two activities I have always loved…dancing and running.

However after several summers of hiking in the Alp’s and Pyrenees with my family I noticed that - unlike in a flat area - when I am in the mountains I could move freely and without pain. I was able to build up strength and really enjoy the feeling of physically challenging myself again. I therefore decided to combine this with my background in fundraising for charities to enter the VSO RISE programme and give myself a challenge that I could really go for!

Over a 5 day period I plan to climb this impressive volcano together with the other fundraisers. Mt Meru is known as the little sister of the nearby Kilimanjaro which is part of a breathtaking sunrise panorama from the Meru summit. Sounds wonderful right?....but I do need to get there first and this is a physical challenge far beyond anything I have attempted before. For the next few months I will be training intensively (not that straightforward in the flattest country on earth) to get strong enough for the climb.

Access to food, education and knowledge

During the challenge, I will leave behind my family and children but secure in the knowledge that they are fortunate enough to be able to go to school, play sports and grow and develop freely and securely in the Netherlands.

Unfortunately in Tanzania and specifically in the region of Kagera the situation is very different. Family life is a constant struggle against poverty, malnutrition and serious illnesses such as AIDS and Tuberculosis, whereby many mothers are left to raise their children alone. I will climb therefore for a healthy, promising and most importantly sustainable future for them all!

Would you like to help?

I cannot make this a success without your help….I will be covering the costs of the challenge myself separately. So all donations raised will go 100% towards the sponsor target of 5000 Euros, which in turn will be wholly used by the VSO RISE project.

Thanks a million for your contribution!

How VSO works

VSO stands for Voluntary Service Overseas. VSO fights for a world with equal opportunities and rights for everyone. To achieve this, VSO trains people to combat poverty in countries in Africa and Asia. We connect our 'Volunteering for development' subject matter experts and professionals with people from the local community. Volunteers are trained to share knowledge and expertise as person-to-person change makers. This is not a project run from a distance in the hope of affecting change. It is a hands-on face to face approach in the midst of the Kagera community to ensure real and sustainable change for generations to come. This is what makes VSO unique in its approach!

Bekijk alle
€ 50 10-03-2020 | 14:17
€ 30 03-03-2020 | 13:18 Heel veel succes met de climbing Mount Meru. Wij volgen het vanuit Canada.
€ 25 02-03-2020 | 21:33
€ 25 02-03-2020 | 14:06 Best wishes for an awesome achievement!!
€ 10 26-02-2020 | 19:25
Bekijk alle

We did it!

28-03-2020 | 14:20   Het is alweer ruim een week geleden dat ik op een prachtig zonnig maar koude ochtend de top van Mount Meru wist te bereiken, samen met vijf andere teamleden en drie gidsen met wie wij in de acht uren stijgen een (h)echte klimgroep hadden gevormd. Het voelt alweer zo ver weg, maar ook weer niet zo lang geleden. Elke dag ben ik met mijn hoofd nog veel in Tanzania, en tegelijk ook helemaal weer hier, want in welke bizarre situatie ben ik teruggekeerd?! Ik wil graag mijn verhaal vertellen over Tanzania en de klim, maar het voelt ook een beetje vreemd en minder belangrijk nu de wereld zich met heel andere en veel urgentere zaken bezighoudt. Ook is het verhaal niet compleet, we hebben immers het RISE project in Kamachumu niet kunnen bezoeken en Tanzania vroegtijdig moeten verlaten. Dat vonden wij allemaal heel erg jammer, want we wilden zo graag zien en ervaren waar we ons de afgelopen maanden zo intensief samen met jullie, onze betrokken supporters, voor hadden ingezet. Maar uiteraard heel begrijpelijk, het besluit tot afstel hiervan, om zo de kwetsbare bevolking daar te beschermen. Misschien kan mijn verhaal en een paar mooie beelden ook weer voor afleiding zorgen in deze bijzondere tijden voor iedereen. Daarom probeer ik jullie kort mee te nemen in een hele bijzondere en unieke ervaring. Aankomst Als groep van 16 challengers waren wij op zaterdag 14 maart compleet. Hoewel, een van de teamleden had vlak na aankomst op Kilimanjaro Airport toch besloten om na de eerste Corona-maatregelen rechtsomkeer te maken om zijn gezin te kunnen ondersteunen. Een dapper besluit, maar heel jammer natuurlijk. Die eerste zaterdag stond in het teken van acclimatiseren, ‘teambuilding’ bij een prachtige hotspring, materiaalhuur en -voorbereiding voor de eerste klimdag.    Dag 1: Kilimanjaro Die volgde op zondag. Vanaf de Kilimanjaro National Park ingang liepen we in ongeveer zes uur naar de Mandara hut op 2720m en de Maundi krater. Een prachtige hike door tropisch woud, waar we vele apensoorten zagen (als Blue en Colobus Monkey), vogels (als White Necked Raven en diverse roofvogels), kleurrijke vlinders en insecten. Tijdens de afdaling werd duidelijk dat we ons midden in het regenseizoen bevonden, want we liepen deze gedurende twee uur in de stortregen over glibberige en modderige trails. We waren flink vermoeid en tot op de huid doorweekt toen we beneden kwamen. Alle hiking boots stonden die avond te dampen rondom het kampvuur bij het hostel.      Dag 2: Mt Meru – 2500m Met redelijk droge boots begonnen we op maandag aan de eerste etappe van de Mount Meru vanaf de ingang van Arusha National Park naar de Miriakamba hut op 2500m. Deze eerste etappe liep Ranger Ozzy met ons mee, met een geweer in aanslag om eventuele eenzame buffels af te kunnen schrikken. Die zijn gevaarlijk omdat zij, uit de groep verstoten, boos en agressief zijn tegen alles wat zij tegenkomen. Tijdens de ruim zes uren door de bossen met reusachtige bomen, riviertjes en watervallen, zagen we weer veel apen, maar ook giraffen in de verte die samen met zebra’s, pumba’s en antilope bij het water aan het drinken waren. Op de nodige buikkrampen en als gevolg regelmatige toiletpauzes na, ging het deze klimdag prima. Ik voelde mij fit en we genoten als groep van de bijzonder prachtige natuur, de verhalen van Ozzy, de gidsen en elkaar en oefenden regelmatig het lied Jambo Bwana (Swajili). Weer eens wat anders dan ‘Een potje met vet’!       Dag 3: Mt Meru 3500m Na een nachtje onrustig slapen (veel toiletbezoeken) in een kamer met mijn roomy ‘bibi’ (is Oma) Anne, met 74 jaar onze oudste en zo zou blijken fitste deelneemster, liepen we op dinsdag naar de op 3500m gelegen Saddle hut. Wederom een indrukwekkende hike, waarbij we steeds beter zicht kregen op Big Meru (4566m) en nu ook Little Meru (3800m). Buiten wat vlagen van misselijkheid om, viel het met de hoogte nog erg mee en hadden we na vier uur lopen in de middag rust in de zon. Ik besloot om de korte acclimatisatie hike naar Little Meru over te slaan om mijn energie en knie (die al iets leek op te spelen) te sparen voor de Summit day.       Die avond aten we al vroeg een (wederom) fantastisch verzorgde maaltijd van soep, rijst, groente en kip. Uit de dagelijkse Corona-updates die we van VSO ontvingen via het schaarse internet, hadden we eerder die middag het bericht vernomen dat het projectbezoek niet door zou gaan na de klim. Dit stemde ons teleurgesteld, maar ook vastbesloten om dan de top van Big Meru in ieder geval te gaan halen! De meesten van ons sliepen niet door kou, adrenaline en de hoogte. Om middernacht werden we ‘wakker’ gemaakt voor een licht ontbijt om vervolgens om 1u te beginnen aan de etappe naar de top.     Dag 4: Mt Meru 4566m Summit Met hoofdlampjes en warm aangekleed met veel laagjes liepen we de eerste vijf uur in het donker. Rond 4000m begon ik de hoogte echt te merken. De ademhaling versnelde bij elke stap en de misselijkheid nam snel toe. Daardoor begon drinken en eten erg tegen te staan, met als gevolg dat de energie en kracht snel afnam. Gelukkig was ik naast fysiek ook mentaal goed voorbereid. Ik kon mezelf dwingen om het tempo voldoende af te laten zakken om zo de verschijnselen van hoogteziekte in bedwang te houden, waardoor steeds kleine beetjes eten en drinken voldoende energie gaven. Met zes teamleden vonden we een prettig tempo en liepen we gestaag en letterlijk stapje voor stapje omhoog. De gidsen waren fantastisch, hielden ons goed in de gaten en namen onze day-pack van ons over toen het toch echt zwaar werd.      Rond zes uur ’s ochtends kwam de zon op achter de Kilimanjaro in de verte. De misselijkheid verdween tijdelijk als sneeuw voor de zon, terwijl ik genoot van het indrukwekkende uitzicht tijdens een korte drink- en eetpauze. Met hernieuwde energie begonnen we aan de laatste uren klimmen richting de top. Het was nog best ingewikkeld om over de steile rotswand met handen en voeten naar boven te klauteren tot aan de kleine en steile top van Mount Meru. Trots en voldaan hebben we daar genoten van deze prestatie, het uitzicht en lauwe thee (in glazen!). Maar je hebt een berg pas beklommen als je ook weer veilig beneden bent. En dat bleek (voor mij) nog een flinke uitdaging.    Terwijl ik er bij de beklimming totaal geen last van had gehad, kreeg ik tijdens de daling als snel heel veel pijn en beperking (buigen) in mijn linker knie. Uiteindelijk heb ik mijn wandelstokken gebruikt als ‘krukken’ om zo met mijn been zo gestrekt mogelijk zes uur lang naar beneden te hupsen richting Saddle hut. De regen, hagel en onweer die ons het laatste stuk doorweekt en koud maakten, hielp daar ook niet bij. Vooral toen we over de gladde en steile rotsen met kettingen moesten ‘kruipen’, nog steeds met gestrekt been.     Maar onder ons groepje heerste een onuitgesproken ‘samen uit samen thuis’ gevoel en met elkaar hebben we ook de afdaling volbracht. Vanaf de Saddle hut is besloten dat ik vanwege mijn geblesseerde knie diezelfde middag niet verder zou lopen naar de Miriakamba hut, maar ‘gedragen’ zou worden. Dat betekende voor mij vooral spierpijn in de bovenarmen en dijbenen, want ik moest mij ruim twee uur vastklampen op de ruggen van twee super stoere en sterke dragers, die mij zonder problemen (volop kletsend en vaak rennend!) om beurten naar beneden droegen.   Dag 5: Afdalen en weer naar huis! Op donderdag middag eenmaal beneden en weer in de bewoonde wereld waar WiFi heerst, werd ons snel duidelijk dat we allemaal zo snel mogelijk het land moesten gaan verlaten vanwege de Corona-maatregelen. Nog voordat we bij het hotel aankwamen om uit te rusten en onze prestatie te vieren, was mijn ticket om naar huis te vliegen voor diezelfde avond al geboekt. Na een snelle douche stapte ik in de taxi die mij naar Kilimanjaro Airport bracht en werd daarmee plotseling losgerukt uit het Mount Meru avontuur en van de groep.   Via Zanzibar en Dar es Salaam vloog ik die nacht nog naar Amsterdam terug en was mijn Meru avontuur abrupt ten einde gekomen. De knutsel- en schoolspullen die ik had meegenomen voor de kinderen in Kamachumu heb ik gelukkig nog wel, samen met de vlag van De Nieuwe School, achter kunnen laten in Tanzania. Deze worden door VSO op een later moment naar het project gestuurd. Hopelijk ontvang ik daarvan nog bericht en misschien zelfs een foto, zodat ik deze met jullie kan delen. Maar nu eerst onze aandacht en zorg voor het bedwingen van het Corona virus, een wereldwijde challenge voor mensen daar en mensen hier.   Voor nu hoop ik dat iedereen nog steeds gezond is en zal blijven. En ik weet, samen kunnen we ook deze nieuwe challenge aan.   Stay healthy and happy!